Friday, May 1, 2009

ISU AGAMA : NAZRI PENDERHAKA!

Heboh beberapa bulan lepas isu Nizar derhaka kepada sultan. Namun kini, penulis ingin mengalih pandangan pembaca kepada penderhaka baru yang muncul hari ini, NAZRI, bukan NIZAR.

Isunya timbul apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz, berkata Kabinet membuat keputusan kononnya sebagai langkah penyelesaian jangka panjang berhubung isu pertikaian status agama kanak-kanak apabila ibu atau bapa mereka menukar agama. Selain keputusan membesarkan anak di bawah umur mengikut agama asal ibu bapanya, kabinet juga memutuskan pasangan yang memeluk Islam harus menyelesaikan segala isu berkaitan perceraian dan penjagaan anak-anak di mahkamah sivil.

Langkah itu selaras dengan pendirian jemaah menteri bahawa enakmen syariah hanya boleh digunakan terhadap perjanjian berkaitan perkahwinan yang dibuat bermula dari tarikh individu itu memeluk Islam dan bukannya sebelum itu. Keputusan terbaru kabinet itu berdasarkan pandangan jawatankuasa khas yang ditubuhkan bagi menyelesaikan kes K Pathmanaban atau nama Islamnya Mohd Ridzuan Abdullah.

Keputusan juga tidak melalui parlimen

Walaupun Nazri antara 'senior' dalam Kabinet baru Najib, tidak bermakna Menteri yang bertanggungjawab hal agama tidak boleh memberi pandangan. Keputusan Nazri menghina para mufti dan agamawan. Tidak cukup dengan itu, tindakan tersebut juga menghina parlimen yang mempunyai kuasa berkaitan akta dan undang-undang yang mahu digubal. Jika dulu terdapat dikalangan rakyat sensitif apabila Nizar dikambing hitamkan sebagai penderhaka kepada sultan, maka hari ini rakyat perlu lebih sensitif apabila NAZRI menghina agama, mufti, agamawan , parlimen dan Yang di-Pertuan Agong yang merupakan payung kepada kesucian agama Islam di Malaysia hari ini. Memang Nazri penderhaka.

Sama-sama kita nantikan apakah perkara ini akan ditarik balik? Najib akan memohon maaf? Nazri sembah derhaka? Atau rakyat yang beragama Islam akan bangkit?

2 comments:

jagung May 6, 2009 at 11:14 AM  

takut...

kalau dahulu, 11 menteri kabinet atr memorndm..risau juga..
tapi,
2 mnteri bukan Islam pun..

tapi, kali ini..
menteri ini, ISLAM,
kalau dikatakan BODOH..x masuk akal,
kalau dikatakan celaka,
macam ada..

ya Allah negaraku..

"takkan mahu berdiam diri.."

"mereka sendiri yang mencabul undang-undang yang mereka buat..melanggar perlembagaan".


mufti2 seluruh Malaysia bila korang semua nak hantar memorndum pulak????

takkan suara kerdil mahasiswa Islam jak...

AbdKadhil December 12, 2009 at 8:32 PM  

jagung,
Amat memilukan adanya orang seperti you yang menggunakan agama untuk dijadikan faktor menilai kebolehan seseorang untuk menjadi menteri.

Semua orang usah dipengaruhi propaganda kerajaan Mahathir - Ketuanan Melayu yang digunakan untuk memainkan sentimen org melayu dan memutarbelitkan fakta sebenar

About This Blog

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP