TARBIYYAH : MAHU VS PERLU
Apa yang penulis ingin simpulkan di sini, betapa pentingnya "perlu" diutamakan dari "mahu" dalam konsep tarbiyyah ini.
Kepada Sang Murabbi
Ketika mana menjadi murabbi, penting untuk mengutamakan "perlu" dari "mahu". Secara normalnya, manusia tidak suka dibenci. Namun, dalam mentarbiyyah, kekadang apa yang dimahukan itu perlu dikorbankan kerana ada sesuatu yang lebih perlu.
Renungi kisah Nabi Musa dan Khidir, ketika mana Nabi Musa menimbulkan persoalan tentang beberapa tindakan Khidir (membocorkan perahu si miskin, membunuh kanak-kanak dan lain-lain), Khidir tidak menjawab. Hal demikian kerana beliau tahu keperluan untuk tidak menjelaskan hal demikian ketika itu walaupun tindakannya boleh menghilangkan kepercayaan Nabi Musa kepadanya dan menimbulkan kemarahan Nabi Musa.
Dalam peristiwa perjanjian Hudaibiyyah, Rasulullah s.a.w. tetap teruskan perjanjian tersebut walaupun ramai sahabat seolah-olah tertanya-tanya tindakan baginda. Zahirnya, pada pandangan sahabat, tindakan Rasulullah s.a.w. seolah-olah mengundang musibah kepada umat Islam. Hakikatnya Allah s.w.t. Maha Mengetahui. Pandangan Rasulullah s.a.w. lebih jauh ke depan berbanding para sahabat ketika itu, sehingga terbukti dengan kemasukan ramai kaum Quraish dalam agama Islam dan pembukaan Kota Makkah.
Sesuatu yang perlu para murabbi menghayati ialah :
Dalam hal ini, pandangan Allah s.w.t. lebih diutamakan. Dalam pada masa yang sama, penulis tidak menafikan betapa pentingnya murabbi mempertimbangkan pandangan dan tahap pemahaman dan pemikiran mad'u. Pendakwah dan murabbi harus tabah menghadapi persepsi mad'u. Yang penting, matlamat jelas dan kita sanggup mengorbankan sedikit maslahah yang bersifat sementara demi maslahah jangka panjang yang lebih besar dan berkekalan.
Korbankan sedikit maslahah sementara, demi maslahah yang lebih besar mendatang.
Marhalah-marhalah dalam tarbiyyah harus dikuasai oleh murabbi dalam menyusun strategi. Pendekatan marhalah pertama mungkin berbeza dengan pendekatan marhalah seterusnya. Ianya sememangnya perlu berubah mengikut keperluan semasa. yang penting, "perlu" mesti diutamakan dari "mahu".
Teringat dulu-dulu, penulis pernah menerima kritikan seorang anak usrah melalui sms ketika penulis sedang membajak di sawah. Tersenyum penulis membacanya ketika itu. Dalam pemikiran penulis "dia akan menjadi insan yang memiliki pemikiran kritikal satu hari nanti". Alhamdulillah, hari ini penulis seronok melihatnya hasil berdikari dan usahanya sendiri. Semoga dia akan menjadi insan hebat yang terus membawa amanah besar meletakkan Islam di tempatnya.
Ada sekumpulan anak usrah penulis yang penulis letakkan target mentarbiyyah mereka selama 10 tahun dalam fikiran penulis. Maka, penulis perlu menyusun pendekatan berbeza. Mana mungkin transformasi fikrah yang mahu dibentuk hanya dengan pendekatan yang statik. Justeru, pendekatan berbeza ini memerlukan pengorbanan. Risikonya, penulis akan dibenci pada ketika klimaksnya kerana pendekatan yang mungkin "pelik" dari kebiasaanya atau sebelumnya. Namun, penulis tetap perlu utamakan "perlu" dari "mahu" kerana mempertimbangkan perlunya"dikorbankan sedikit maslahah sementara, demi maslahah yang lebih besar mendatang".
Inilah risiko yang kita tidak "mahu". Namun,sebagai murabbi, kita tetap "perlu" infaqkan diri walaupun risikonya ialah kita akan dibenci.
Buat insan yang masih menagih tarbiyyah.
Hati mungkin mahukan kesenangan, kekenyangan, kemewahan, keseronokan dan sebagainya. Namun tarbiyyah mungkin menafikannya demi survival perjuangan yang penuh dengan ranjau berpanjangan. Syurga Allah perlu dibayar dengan harga yang mahal. Maka tarbiyyahlah bekalannya. Andai dalam tarbiyyah kita mengharapkan ianya mengikut ke"mahu"an kita, maka kita bimbang kita tidak mampu menghadapi dunia realiti dalam perjuangan hidup.
1 comments:
salam..
terharu baca email ni..
smg ana trus jd anak didik abg smpi bile2..
smg Allah thabatkan hati kita di jalan Nya..
smg Allah sntsa bg kekuatan dan iringi perjuangan kita semua hingga akhir hayat..amin..
slm juang dr adikmu
Post a Comment