“Sesungguhnya Telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah”. (al-Ahzab : 21)
Apabila disebut mengenai Muhammad Bin Abdullah, persepsi utama sama ada tokoh-tokoh umat Islam dan dunia barat ialah “dialah pemimpin yang paling berpengaruh”. Logik yang mudah, tidak ada seorang tokoh lain pun di atas muka bumi yang dikaji kehidupannya secara terperinci sebagaimana kajian terhadap Rasulullah s.a.w. dan tidak ada ucapan dan perbuatan tokoh lain yang ditulis sebanyak baginda.
Artikel penulis kali berkisar tentang kredibiliti baginda. Formula mudah bagi “kredibiliti” ini ialah :
KREDIBILITI = INTEGRITI + KOMPITENSI
Baginda memiliki kedua-dua prasyarat ini untuk diagungkan sebagai tokoh pemimpin yang berkredibiliti.
Integriti
Contoh termudah yang penulis ingin bawakan di sini adalah peristiwa hijrah. Tatkala penghijrahan baginda bersama Saidina Abu Bakar selepas penghijrahan secara terbuka Saidina Umar, Saidina Ali diamanahkan baginda untuk mengembalikan barangan penduduk Makkah yang disimpan oleh baginda. Persoalan di sini, mengapa mereka menyimpan barangan pada Rasulullah s.a.w. sedangkan ada di kalangan mereka yang tidak beriman pada ajaran yang dibawa baginda? Jawapan mudahnya, mereka yakin akan integriti yang ada pada Rasulullah s.a.w. Sekiranya barangan mereka ditinggalkan pada Abu Jahal, Abu Lahab dan sewaktu dengannya, mereka tahu kesudahannya barangan mereka hanya tinggal abu (habis dikebas).
Integriti baginda juga diyakini sejak kecil lagi. Ketika turunnya wahyu agar disampaikan dakwah secara terang-terangan, penduduk Makkah mengakui bahawa baginda tidak pernah berbohong kecuali selepas propaganda yang diwar-warkan oleh Abu Lahab dan sekutu-sekutunya. Di kalangan penduduk Makkah yang tidak beriman bukanlah kerana tidak yakin akan integriti baginda akan tetapi hanya kerana keegoaan yang menebal dan kepentingan peribadi yang mengatasi segala-galanya.
Kompitensi
Kompitensi di sini merujuk kepada kemahiran-kemahiran seperti pengurusan yang efektif, kemahiran memimpin, kebolehan menyelesaikan masalah, mobilasi yang baik,kemahiran dari sudut taktikal, soft skill dan sebagainya. Peristiwa hijrah juga menonjolkan kepada kita kemahiran kompitensi yang dimiliki baginda. Waktu hijrah dipilih setepatnya. Mobilasi baginda bersama Saidina Abu Bakar menggunakan Abdullah bin Abu Bakar, Asma’ Binti Abu Bakar, 'Amir Bin Fuhairah, Abdullah Bin Uraiqith dan sebagainya.Persembunyian di Gua Thur juga adalah salah satu dari taktikal hebat yang disusun oleh baginda.
Taktikal yang digunakan oleh baginda dalam peristiwa ini membuktikan kebijaksanaan dan kemahiran hebat yang dimiliki baginda. Hasilnya, pembukaan Madinah sebagai Negara Islam menjadi bukti kemahiran baginda. Tahap sosial yang baik, politik yang stabil dan ekonomi yang kukuh disamping penyebaran dakwah Islamiyyah yang luas terbukti dalam kepimpinan bagijnda. Madinah menjadi medan terbaik sebagai bukti kekredibilitian baginda tidak boleh dipertikaikan sehinggakan musuh-musuh Islam menganggap Madinah sebagai ancaman negara mereka.
Konklusi
Konsep “sunnah” baginda harus dilihat dengan lebih luas. Tidak hanya berkaitan pakaian dan makanan kesukaan baginda, soal-soal yang lebih luas sebagaimana disyariatkan seperti pembinaan negara Islam, kepimpinan, pembentukan kaderisasi dakwah dan sebagainya harus diambil sebagai contoh tauladan yang terbaik. Firman Allah dalam surah ‘Ali Imran :
“Katakanlah (wahai Muhammad s.a.w), jika kamu cintakan Allah s.w.t., maka ikutlah aku (Muhammad s.a.w.), kamu akan dicintai Allah s.w.t. dan diampunkan dosa-dosa kamu…”
0 comments:
Post a Comment