Tuesday, November 17, 2009

Banjir: GAMIS Seru Mahasiswa Turun Kepada Masyarakat



Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (GAMIS) menyeru kepada seluruh mahasiswa untuk turun kepada masyarakat bagi membantu mangsa banjir. Pada masa sekarang ini di negeri di Utara dan pantai timur sedang berhadapan dengan banjir yang melanda ekoran daripada hujan yang lebat di kawasan yang terbabit.

Pada masa sekarang merupakan cuti semester bagi mahasiwa, ekoran daripada itu GAMIS menggesa mahasiswa untuk turun membantu masyarakat yang berhadapan dengan banjir bagi memanfaatkan cuti mereka, tidak kira atas kapasiti apa sekalipun, samaada persatuan mahasiswa anak negeri, kelab mahupun atas nama individu.

Pihak GAMIS juga amat mengharapkan bantuan dapat disalurkan kepada mangsa banjir dengan kadar segera dari semua pihak terutama bagi pihak yang bertanggungjawab, samaada dari segi kewangan, barang keperluan dan sebagainya. Juga mengharapkan kerja-kerja amal dapat dibantu terus kepada mangsa banjir bagi meringankan beban mangsa.

Presiden GAMIS, Sdr Idris Yussoff memaklumkan diperingkat GAMIS telah mengadakan perbincangan dan menghubungi GAMIS-GAMIS negeri yang terbabit dengan banjir bagi mewujudkan jawatankuasa bertindak bagi menggerakkan seluruh tenaga mahasiswa untuk turun kepada masyarakat.

diperingkat GAMIS sedia menggerakkan GAMIS-GAMIS peringkat negeri yang terlibat dengan menubuhkan jawatankuasa bertindak bagi membantu mangsa-mangsa banjir dan kami akan cuba sedaya upaya untuk menghulurkan bantuan semampu yang boleh kepada masyarakat bagi meringankan beban.” Ujar Idris.

Tambah beliau lagi pada waktu inilah masa yang sesuai untuk mahasiswa turun membantu dan berdamping dengan masyarakat , disamping mengisi masa cuti semester dengan melakukan kebajikan kepada masyarakat setempat.

Antara negeri yang terbabit dengan banjir antaranya ialah Kedah, Perlis, Perak, Kelantan dan juga Terangganu. Terbaru negeri kedah dan Perak, kawasan yang terbabit melibatkan ribuan mangsa yang terpaksa dipindahkan.

kenyataan media Presiden Gabungan Islam Semalaysia (GAMIS)

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP